S/Y BRISE
Motiva 44 ketch je ocelový dvoustěžník postavený v roce 1984 na zakázku v dánské loděnici Motiva. Jedná se o expediční “motorsailor” s pilothousem (vyvýšený salon s navigačním stanovištěm), dlouhým kýlem a 6ti válcovým motorem o výkonu 130 koní.
Oplachtění je typu “ketch” se třemi kosatkami (dvě velké rolovací geny a menší staysail/bouřková kosatka), hydraulicky rolovanou hlavní plachtou a manuálně rolovanou bezanovou plachtou.
O energetickou bilanci se kromě výkonného alternátoru stará sada solárních panelů, windgenerátor a dieselový generátor. Díky těmto zdrojům elektrické energie je loď zcela soběstačná a nepotřebuje pravidelné dobíjení v marně jako většina konvenčních jachet.
Ovládání lodě je zdvojené, z kokpitu a druhého kormidelního stanoviště v pilothousu.



Navigační přístroje Raymarine komunikují přes síť NMEA 2000 s AIS transceiverem, radarem, mapovým plotterem a multiplexerem. Z něj je možné většinu navigačních údajů dále posílat přes wifi do dalších zařízení na palubě (včetně tabletů a mobilů jednotlivých členů posádky). Kromě zmíněné elektroniky je loď samozřejmě vybavená vším potřebným pro terestrickou navigaci i astronavigaci.
Komunikaci zajišťuje VHF DSC radiostanice, HF transceiver umožňující zároveň příjem radiofaxu a RTTY zpráv pro předpovědi počasí, a satelitní telefon Iridium GO.
Bezpečnostní vybavení zahrnuje automatické záchranné vesty, záchranný ostrůvek a radiobóji EPIRB.
Vnitřní uspořádání odpovídá původnímu zadání při stavbě, tedy majitelské lodi. V přídi se nachází prostorná dvoulůžková kajuta se spoustou úložných prostorů. Na ni navazuje kuchyň ve tvaru “U” a toaleta se sprchou. Ve středu lodi je vyvýšený deck salon, který má díky velkému počtu oken výborný výhled ven. V salonu je zároveň navigační stanoviště a druhé kormidelní kolo.
Záďová kajuta, sloužící původně jako “obývací pokoj”, byla upravena na další prostorné dvojlůžko přes celou šířku lodě. Ze záďové kajuty je přes dílnu přístup do motorového prostoru pod salonem.
Z dalšího užitečného vybavení stojí za zmínku hydraulický kotevní vrátek se 100m řetězu, bowthruster (příďový manévrovací šroub), nezávislé naftové teplovodní topení, dinghy s pevným dnem a přívěsným motorem o výkonu 10 koní.
