Jaký průkaz na vysílačku?

Prý potřebuju průkaz na vysílačku. Ale jaký? A kde ho získám? 

Ano, ke kapitánskému průkazu potřebujete i průkaz radiooperátora, protože vysílačka je prostě na každé lodi. A ten jediný správný průkaz pro jachtaře se jmenuje Short Range Certificate, zkráceně SRC.

Průkaz radiooperátora musí odpovídat typu vysílačky, kterou chcete používat. Na moři je základní standard radiostanice VHF s digitálním DSC kontrolérem. (Co to přesně znamená, to se dozvíte na kurzu!). A k obsluze téhle radiostanice na rekreačních lodích je určený právě průkaz SRC. 

Průkaz radiooperátora není vázaný na druh kapitánského průkazu ani na vzdálenost od břehu. Short Range Certificate má mezinárodní platnost, vydává se podle jednotných mezinárodních standardů a platí i na vnitrozemské vodní cesty.

POZOR! V ČR se dlouhé roky vydávaly (a dodnes stále bohužel vydávají…) zastaralé typy průkazů – Omezený průkaz radiotelefonisty OFP a Všeobecný průkaz radiotelefonisty VFN. Tyhle průkazy na moderní radiostanice s DSC neplatí! A kromě toho je zkouška postavená tak, že se o obsluze vysílačky nenaučíte prakticky nic.

K získání průkazu SRC můžete využít jednu ze dvou cest:
1) český SRC – vydává Český telekomunikační úřad

Nejdřív je nutné absolvovat jednodenní teoreticko-praktický kurz, pak jít na zkoušku na Český telekomunikační úřad. 

Na kurzu si povíme něco o předpisech, co potřebujeme mít na lodi za doklady, jak je to s registrací radiostanic. Podíváme se na to, jak vysílačka funguje, jak daleko se dovoláme, jaké má funkce. Probereme i další komunikační prostředky, které můžete na moři využít. 

Informace o kurzu, aktuální termíny a cenu najdete v záložce Kurzy – Kurz radiooperátora SRC.

NOVINKA – teoretická část je formou video přednášky – 4 hodiny videa, rozdělené na několik částí. K videu dostanete přístup hned po zaplacení, pustíte si ho v klidu doma, můžete se k němu podle potřeby vracet.

Pak se sejdeme na praktickou část (5 hodin), kde budeme cvičit komunikaci se skutečnými lodními vysílačkami.

Ke zkoušce na ČTÚ se každý hlásí samostatně, cena zkoušky je 600 Kč, podrobnější informace najdete na webových stránkách ČTÚ. Zkouška se skládá z písemného testu (otázky a správné odpovědi jsou taky na webu) a ústní části, kde po vás budou chtít komunikační postupy a používané výrazy v angličtině i v češtině. Podklady ke zkoušce dostanete ode mě ke kurzu.

Průkaz platí 10 let od prvního vydání, pak je nutné každých 5 let požádat o obnovení. Průkaz dostanete hned v den absolvování zkoušky.

Aktuální stav: ČTÚ zatím po dobu nouzového stavu zrušil všechny termíny zkoušek. Snažíme se s úřadem najít nějaký kompromis, který by umožnil začít zkoušet co nejdříve, ale zatím nemáme nic konkrétního.

Vzhledem k tomu, že na přípravný kurz se musíme sejít osobně ve skupině, tak i já zatím nemám vypsané termíny a čekám. Ale doufám, že v půlce dubna už to bude možné.

2) britský SRC – vydává britská Royal Yachting Association (RYA)

Tohle je varianta, která je mezi českými kapitány také oblíbená. Výhoda je, že se kurz dá absolvovat celý online a osobně se musíme sejít spolu až na zkoušku, což je možné kdykoliv, i v době koronavirové… POZOR! Kurz i zkouška jsou celé v angličtině, takže doporučuju jenom tehdy, pokud angličtinu ovládáte. 

Základní informace a ukázku online kurzu najdete přímo na webu britské RYA. Kurz je interaktivní a velmi dobře zpracovaný, obsahuje i simulátor lodní radiostanice, na kterém si cvičíte skutečnou komunikaci.

Online kurz můžete koupit například u těchto škol: Go West Sailing (cena 85 GBP – asi 2.500 Kč) nebo NYS Škola jachtingu (cena 2.990 Kč).

Po zaplacení vám do několika dnů přijdou přihlašovací údaje na web RYA Interactive, kde kurz běží. Do kurzu pak máte neomezený přístup, můžete se k tématům kdykoliv vracet, ani čas na absolvování kurzu není nijak omezený, můžete postupovat libovolným tempem. Až celý kurz projdete, musíte absolvovat závěrečný online test, na který máte 3 pokusy. Po úspěšném dokončení online testu dostanete e-mailem certifikát o absolvování kurzu.

RYA zkouška je prezenční, absolvujete ji u mne.  Musíme se sejít osobně, ideálně u mě doma v Turnově, ale možná je i Praha, nebo pro skupiny i jiné lokality podle domluvy. Cena za zkoušku je 60 GBP, platí se online přes web RYA, odkaz posílám zájemcům ve chvíli, kdy si domlouváme termín. Zkouška trvá asi 1.5h, skládá se z písemného testu a ústní části, kde dostanete několik praktických úkolů a budete volat do skutečné vysílačky.

Vystavení a poslání průkazu trvá asi 4-5 týdnů od data zkoušky. Platnost není časově omezená.

Doporučuji i moji knížku VHF Kompletní průvodce pro jachtaře. 🙂 (Účastníci mých praktických kurzů si ji mohou na kurzu koupit se slevou.) Když už budete na webu IFP Publishing, podívejte se i na jejich další nabídku, mají celou řadu zajímavých jachtařských knížek!

Když to tedy shrneme:

Výhody českého SRC: kurz i zkouška je primárně v češtině, takže stačí základní znalost angličtiny (něco anglicky ale fakt umět musíte…). Je to náš národní průkaz, ale zároveň podle mezinárodního standardu, takže nikdo nebude zpochybňovat jeho platnost.

Nevýhody českého SRC: omezená časová platnost – nutnost obnovovat. Zkouška je hodně teoretická, bez vazby na praxi.

Výhody britského SRC: neomezená časová platnost, zkouška je praktická. Dá se pořídit i době koronavirových lockdownů.

Nevýhody britského SRC: nutná slušná znalost angličtiny. Vystavení průkazu trvá několik týdnů. 

Platnost britského SRC by neměl ovlivnit ani Brexit, protože průkazy SRC jsou v celé Evropě vydávány podle standardů CEPT (Evropská konference poštovních a telekomunikačních správ) a státy se dohodly na vzájemném uznávání. 

Obě varianty (britská i česká) platí kdekoliv na světě, bez ohledu na vzdálenost od břehu a typ kapitánského průkazu.

POZOR! Průkaz SRC neplatí na radiostanice v pásmech MF a HF (s dlouhým dosahem). Pokud byste potřebovali MF/HF obsluhovat, musíte mít buď Všeobecný průkaz radiotelefonisty VFN (na starší vysílačky bez DSC) nebo Long Range Certificate LRC (na moderní přístroje s DSC).

Pokud budete mít k průkazům na vysílačku jakékoliv dotazy, napište mi nebo zavolejte!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *