Servis záchranné vesty - vesta Baltic připravená ke kontrole.

Servis a kontrola záchranné vesty

Samonafukovací záchranné vesty se pomalu i v našich končinách stávají běžnou součástí výbavy námořního jachtaře. Jedna věc je samotná koupě vesty. Co ale dál? Vestu máme řadu let a je to jedna z věcí, které nám opravdu mohou zachránit život. A rozhodně nestačí strčit ji doma do skříně, jednou dvakrát za rok obléknout na moři a víc si jí nevšímat.

Výrobci doporučují kontrolu záchranné vesty v autorizovaném servisu každý rok. To ale v praxi podstupují jen majitelé komerčních nebo závodních lodí, kde je každoroční inspekce často povinná. Pro soukromé použití je zcela na nás, zda a jak často vestu kontrolujeme nebo servisujeme. Tady máte návod, jak běžný servis záchranné vesty zvládnout sami.

1. Vizuální inspekce

Záchranné vesty jsou odolné, ale prostředí na moři jim dává zabrat. Zkontrolujte vnější část vesty a popruhy, hledejte odřená místa nebo poškozené švy. Kovové přezky nesmí být nijak ohnuté nebo pokroucené. Plastové přezky časem stárnou a hlavně na popruhu mezi nohy mohou u více používaných vest prasknout nebo nedrží zapnuté. Zkuste, jestli jezdce na zipu vnějšího obalu nejsou zaseklé (častý problém, pokud na nich zůstane sůl), případně opatrně opláchněte sladkou vodou a promažte silikonovým sprejem. Podívejte se, kde máte uvnitř píšťalku, případně světýlko (pokud ho vaše vesta má) a jestli světýlko funguje – buď je možné ho ručně zapnout, nebo navhčete kontakty vodou. Až budete vestu zapínat, dejte pozor, aby provázek nebo madlo pro manuální aktivaci zůstaly venku.

2. Aktivátor a CO2 náplň

Existuje více typů automatických aktivátorů a více velikostí CO2 bombiček, pokud si nejste jistí, podívejte se do návodu k vaší vestě, co do ní správně patří. Automatické aktivátory mají datum expirace, zkontrolujte je a případně vyměňte. Všechny typy mají nějaký (zelený) indikátor, který ukazuje, že jsou nepoužité. Pokud si z nějakého důvodu nejste jistí, v jakém stavu váš aktivátor je, raději ho vyměňte za nový. CO2 bombičku vyšroubujte, zkontrolujte, že v ní není dírka (pokud ano, bombička je prázdná!!), a že není na povrchu zkorodovaná. Zkontrolujte i látku nafukovací části v místě bombičky, jestli nejeví známky prodření. Našroubujte bombičku pevně zpátky, pozor, ať nejdete přes závit.

3. Servis

Nejdůležitější součástí servisu je tlaková zkouška vesty. V ideálním případě by ji měl provést odborný servis, kde vestu nafouknou v kontrolovaných podmínkách a sledují případný únik plynu.

Improvizovaně ale můžete tlakovou zkoušku zvládnout i doma. Vestu plně nafoukněte přes ústní trubičku, raději ruční nebo nožní pumpou, aby se dovnitř zbytečně nedostala vlhkost (ale při pumpování pozor na přetlak!). Nechte nafouknutou minimálně 24h. Pokud je vesta i po této době plně nafouknutá, je pravděpodobně v pořádku.

4. Správné sbalení

Sbalit správně nafukovací část vesty zpět do obalu je nutné nejen po inspekci, ale samozřejmě také po případném nafouknutí na moři. Pokud byla vesta namočená ve slané vodě, je nutné ji opláchnout vodou sladkou a rozbalenou nechat dokonale uschnout. Správný postup skládání konkrétní vesty najdete v manuálu nebo na webu výrobce, většina výrobců má natočená i videa správného postupu. Správné poskládání vnitřní části vesty je velmi důležité, pokud to uděláte špatně, vesta se vám nemusí v případě potřeby nafouknout. Základní body při skládání – měch nerolujte, ale skládejte jako harmoniku, dejte si pozor, aby šňůrka pro manuální aktivaci byla volně přístupná a bylo možné za ni zatáhnout.

5. Skladování

Vestu skladujte vždycky suchou, na suchém a dobře větraném místě. Pokud ji necháte na lodi hodně zasolenou a/nebo ve vlhkém prostředí, riskujete kromě plísně i to, že se vám vesta sama nechtěně nafoukne, až vlhkost nahlodá chemický aktivátor. Popruhy nechte zapnuté, předejdete tak poškození přezky a zamotání vesty do jiných vest nebo věcí.

Postarej se o svou vestu a ona se pak postará o tebe.

Tak ať vám vaše záchranná vesta dobře slouží a hlavně, ať ji nikdy doopravdy nepotřebujete!

Chcete si záchranné vesty vyzkoušet na vlastní kůži v bazénu? A co záchranný ostrůvek, máte tušení, jak vůbec vypadá a jak to celé funguje? A kolik toho víte o dalším bezpečnostním vybavení lodě nebo o organizaci záchrany na moři? Tohle a spoustu dalších zajímavých témat probíráme na kurzech bezpečnosti a záchrany na moři.

Jednodenní základní kurz, zaměřený na běžný turistický charterový jachting:
Dvoudenní pokročilejší kurz pro závodníky a všechny, kdo podnikají delší plavby: